Translate

czwartek, 28 stycznia 2021

"Owszem" - czy to tylko potwierdzenie?

 

 Język polski jest językiem niezwykle bogatym. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, ile znaczeń potrafi kryć w sobie jedno słowo i używany go najczęściej w jednym najbardziej powszechnym znaczeniu. Tak jest m.in. ze słowem "owszem" i z góry się przyznaję, że sama również używam go tylko jako wariantu dla "tak, "oczywiście" czy "rozumie się". A teraz otworzyłam wspomnianą tydzień temu książkę "Zapomniane słowa" i aż oczy mi się zaświeciły czytając o innym dawnym i praktycznie  już zapomnianym znaczeniu jako "ba", "mało tego",  "co więcej".  Opisał to prof. Jan Miodek  który przyznał,  że wprowadził to dawne znaczenie słowa owszem do swojego słownika dzięki papieżowi Janowi Pawłowi II. Dla lepszego zobrazowania, przytoczę kilka wypowiedzi papieża, który z upodobaniem używał owszem w tym starym znaczeniu.

  • "I prosimy wszyscy, ażeby był tak samo owocny, owszem - jeszcze bardziej owocny jak pierwszy"  (Mogiła-Nowa Huta 1979)
  •  "Są to odwiedziny papieża - Polaka, który ma święte prawo i obowiązek w dalszym ciągu czuć głęboko ze swoim narodem. Owszem - ta właśnie więź jest jakimś istotnym współczynnikiem jego posługi piotrowej." (Kraków-Balice 1979)
  • "Cały naród polski musi żyć we wzajemnym zaufaniu! Owszem - musi odzyskać to zaufanie w najszerszym kręgu swej społecznej egzystencji" (Wrocław 1983)

Według słowników słowo owszem jest traktowane jako wyrażenie książkowe, nawet w tym swoim podstawowym znaczeniu i tu jestem trochę zaskoczona, bo używam tego słowa na co dzień i owszem - również często się z nim spotykam. A może tylko wydaje mi się, że często je słyszę, a tak naprawdę spotykam je nie w słowie mówionym tylko w książkach? 🤔



15 komentarzy:

  1. Sama używam słowa "owszem" dosyć często i teraz zaczęłam się zastanawiać - czy inni ludzie używają go w takiej samej ilości jak ja?
    No i nie wiedziałam o tym innym znaczeniu, dziwnie się czyta te wypowiedzi z "owszem", które na pierwszy rzut oka w ogóle tam nie pasuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzadko używam tego słowa, drugie znaczenie jest mi nieznane .Mamy takich perełek sporo, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To drugie znaczenie bardzo mnie zaskoczyło i coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu jak mało wiem o naszym języku.

      Usuń
  3. w sumie.. nigdy się nie zastanawiałam ;D

    OdpowiedzUsuń
  4. Owszem, to słowo które znajduje się i w moim słowniku codziennym, ale ja jestem z połowy XX wieku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie u młodych ludzi raczej nie słyszy się słowa "owszem". Szybciej i łatwiej powiedzieć krótkie "tak".

      Usuń
  5. Dawno już nie używałam słowa "owszem".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teresko, nie tylko Ty :) Wszyscy coraz rzadziej je używamy, nawet w tej bardziej znanej formie.

      Usuń
  6. Nawet nie wiedziałam, że to "wymarłe" słowo...;o)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niektóre słowa zostały wyparte innymi.
    Mnie najgorzej drażnią wulgaryzmy, zwłaszcza u młodych ludzi, a nawet dzieci!
    Pozdrawiam najserdeczniej na mroźny czas☕🧁🌼😃🧡

    OdpowiedzUsuń
  8. "Owszem" to ładnie brzmiące słowo. Nie znałam wszystkich jego znaczeń. Miło poczytać!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię 'owszem' jest bardziej miękkie i śpiewne niż surowe 'tak' Ja jeszcze je lubię z i czyli 'I owszem"

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam Prof Miodka, kocham sluchac jego wypowiedzi. Kiedys spotkalam go na targach ksiazki. Uroczy czlowiek sympatyczny, bardzo grzeczny. Moje corki go polubily.

    OdpowiedzUsuń