Translate

poniedziałek, 23 listopada 2020

Śnieżka i Grenadierski kamień

Wczorajszą niedzielę potraktowaliśmy wyjazdowo. Całkiem blisko, bo do Jeleniej Góry mamy 35 km a szczyt Śnieżki widzimy wjeżdżając do naszej wioski, ale co z bliska to z bliska. Nie mogłam się wczoraj napatrzeć na szczyt Śnieżki i te otulające ją chmury. Takie cudo natury, które podziwialiśmy przy okazji wizyty u rodziny.

Staniszów leży na terenie Wzgórza Łomnickiego na dnie Kotliny Jeleniogórskiej. Oczywiście obowiązkowo  wybraliśmy się na spacer na wzgórze Czop (458m npm.) znajdujące się zaraz za domem.

 Wzgórze Czop skrywa pewną ciekawostkę historyczno-geologiczno-przyrodniczą. Prawie u samego szczytu znajduje się "Grenadierski kamień". Jest to duży granitowy blok o wąskiej podstawie, utrzymujący się w równowadze na skraju skośnej skalnej podstawy, dzięki siłom tarcia. Obserwując skałę z boku, ma się wrażenie, że spadnie ona zaraz w dół. Prawdopodobnie podobnemu wrażeniu ulegli napoleońscy grenadierzy stacjonujący w okolicy w 1813 r, którzy bezskutecznie próbowali zepchnąć olbrzymi głaz ze szczytu na leżący poniżej Staniszów. Stąd według podań wzięła się nazwa Grenadierski kamień.

 A po powrocie Śnieżka już całej swojej okazałości.

 I na koniec jeszcze taki śliczny bidulek, któremu chyba pory roku troszeczkę się pomieszały ;)




30 komentarzy:

  1. W takiej krainie mieszkać...piękno na wyciągnięcie ręki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepięknie udało Ci się uchwycić te mgły otulające Śnieżkę! Karkonosze to pierwsze góry, w których się zakochałam i swego czasu jeździłam tam co roku.
    Wspaniała jest historia Grenadierskiego kamienia, podobnie jak on sam. Staniszów jest mi znany z opowieści...
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję :) Te chmury zrobiły piękne widowisko a widok gór to dla mnie "miód na serce". Jak odwiedzisz znowu kiedyś Karkonosze to i może do Staniszowa trafisz i już nie będzie znany tylko z opowieści :)

      Usuń
  3. Piękny wypad, Śnieżka przepiękna, natura ma swoje uroki, stare drzewa, kamień, no i pierwiosnek.Mile odwiedziny były.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I pogoda była piękna, więc mogliśmy trochę pospacerować po tym pięknym miejscu i kolejny raz pozachwycać się tym co natura potrafi stworzyć.

      Usuń
  4. Cudowne miejsce, sama bym z miłą chęcią pospacerowała po takim lesie.

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, taki spacer to ogromna przyjemność i odpoczynek.

      Usuń
  5. Pękłam z zazdrości!!!!!
    Ależ tam cudnie...
    Karkonosze są przewspaniałe.
    I jeszcze ten kwiatuszek żółciutki :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki kwiatuszek niby nic, a tyle emocji w człowieku wyzwala :)

      Usuń
  6. Wspaniały wypad, w przepięknej okolicy mieszkasz, a żółciutki kwiatej wkrótce pozegna się z życiem, szkoda bidulka.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda bidulka, a przyjdzie wiosna i znowu zakwitnie ☺

      Usuń
  7. Każdy rejon Polski ma swoje atrakcje i ciekawostki ale Dolny Śląsk ma ich najwięcej i najbardziej zróżnicowane. Sporo sama kiedyś przedeptałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, cały czas odkrywamy coś nowego, ale lubimy też wracać na stare znane miejsca.

      Usuń
  8. Ale widoki na Śnieżkę, musiało tam się dziać w tej mgle; tyle atrakcji macie na Dolnym, trochę zazdroszczę tych skał przeogromnych, widoków dalekich, nawet zza szyb okna, no i tyle historii; pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I widoków i historii tutaj mamy rzeczywiście dużo, tylko marzy mi się więcej czasu, żeby móc więcej wędrować i zobaczyć :)

      Usuń
  9. Piękna wycieczka !! My ciągle odkładamy Śnieżkę w wyjazdowych planach (bo daleko), ale może w przyszłym roku się uda, skoro tak kusi...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to częściej będę musiała kusić widokami Śnieżki i może rzeczywiście w przyszłym roku się uda przyjechać ;)

      Usuń
  10. Piękna wycieczka. O Grenadierskim kamieniu pierwszy raz słyszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzgórze Czop i Grenadierski Kamień są mało popularne wśród turystów i pewnie m.in z tego powodu nie mają dużego rozgłosu i mało ludzi o nich słyszy.

      Usuń
  11. Nigdy nie byłam w górach, a Twoje zdjęcia sprawiają, że jeszcze bardziej chciałabym się wybrać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli wycieczka w góry jeszcze przed Tobą. Zachęcam z całego serca bo są piękne :)

      Usuń
  12. Przepiękne widoki! Mimo, że ja nie jestem zwolenniczką wspinania się po górach to wypad na Śnieżke miło wspominam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedziny :) Wejście na Śnieżkę jest dosyć spacerowe, tym bardziej, że część trasy można pokonać na siedząco wyciągiem na Kopę i to rzeczywiście sam relaks :)

      Usuń
  13. Ależ piękne widoki! Moja babcia sporo opowiadała mi o Jeleniej Górze i Śnieżce. Stamtąd pochodzi rodzina mojego dziadka. Muszę się kiedyś tam wybrać w poszukiwaniu korzeni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, warto się wybrać i przy okazji szukania korzeni popodziwiać te piękne widoki, a jest co! :) Witam Cię serdecznie tutaj za tym "moim oknem" i dziękuję za odwiedziny :)

      Usuń
  14. Weszłam przypadkiem i chyba już zostanę, bo kocham góry ale ze względu na moją niepełnosprawność są one dla mnie nie dostępne, a tu mogę czasem się poczuć tak, jakbym po nich chodziła. Zapraszam też do mnie na odpoczynek w Moim Zaciszu:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedziny i serdecznie zapraszam jak najczęściej :)

      Usuń
  15. Super wycieczka, bo na lonie natury spędzony rodzinnie czas🧡😃
    Serdeczności dla Was moc zostawiam, zdrówka życząc🌸😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I najważniejsze, że pogoda dopisała, ostatnie takie dni :)

      Usuń